perjantai 15. joulukuuta 2017

Punainen lanka: Garage-konseptin tarina

Viimeinen, tärkein esitys oli edessämme. Tarina konseptista. Miten löydetään se kuuluisa ”punainen lanka”, jolla laaja-alaisuuden ongelma on ratkaistu? Miten luovuus, integroiva ajattelu, tekniikat työkaluineen ja konseptiverstaalla vuodatettu tuskan hiki puserretaan yhtenäiseksi toimivaksi ja houkuttelevaksi konseptin tarinaksi? Miten konsepti kiteytetään sijoittajille tai valitulle käyttäjäprofiilille ymmärrettävään muotoon? Miten konseptista saadaan muistettava elämysmatka?

Luennoilla olimme oppineet hyödyntämään monenlaista asiantuntemusta. Omaksuimme uusia konseptin rakentamisen malleja ja ajatuksia erilaisista tieteen näkökulmista. Opimme myös ymmärtämään erilaisia käyttäjiä. Samalla opimme ymmärtämään toisiamme. Ja toimeksiantajaa. Välillä oli ollut niin monta palloa ilmassa, että oli haastavaa ottaa koppia kaikesta. Lopulta kaiken vaivan palkitsi se, että pallo saatiin haltuun: konseptille omintakeinen tarina löytyi. Tärkeää ei ollut etsiä kaikille sopivaa neutraalia tarinaa. Sitä vastoin tärkeää oli, että finaali-esityksessä konsepti lämmittää mieltä poikkeuksellisena elämyksenä, silloin kukaan ei jää kylmäksi ja konsepti jää mieleen. 



Tulimme finaali-esitykseen yhtenäisenä XPstudio-ryhmänä nimikyltit rinnassa. Nimikylteissä oli punainen viiva kuin merkkinä löydetystä punaisesta langasta.  Meillä oli perustellusti valittu Garage -konsepti, josta voimme olla ylpeitä. Neljä yllätyksellistä esitystä linkitettiin joulukalenterin luukkuihin: 1. Johdanto, 2. Musiikkivideo, 3. Kartta ja 4. Tuotevideo. Pääset joulukalenteriin tästä. Johdannon tavoitteineen, haasteineen ja löydöksineen esitteli Anni, suoraan Powerpoint -esitykseen pääset tästä linkistä.

”Intohimoa ei löydä näpertelemällä pieniä eikä tyytymällä elämään, joka on vähemmän kuin elämä” (Nelson Mandela). Suurempaa, Parempaa, Hauskempaa 1950-luvun elämyspuistoa ei ole missään.  Erottautuvassa konseptissa on oltava särmää. Jos Garagen 50-luvun persoona olisi hiottu pois ja esitetty jenkkityylinen ”konsensus”-konsepti  emme olisi saaneet haasteena ollutta Craftparkin kokonaisuuden pirstaleisuutta niin hyvin haltuun konseptina kuin lopulta saimme. Identiteetti on rakennettavissa konseptin avulla erottautumaan kilpailijoistaan, tätä toimeksiannossa haluttiin.  Lisäksi tähän konseptiin on olemassa samanhenkisiä yhteistyökumppaneita ja –yrityksiä, jotka luovat brändille synergiaa ja toimeksiantajalle lisätuloja.

Tutkimuksiimme perustuen Garage tulisi vastaamaan asiakasprofiiliemme tunteisiin ja järkeen kaikilla viidellä aistilla. Destination Brand Experience-mallin mukaan ”Matkailualan yritysten markkinoinnissa tulisi keskittyä herättämään kuluttajien kiinnostus aistiperäisillä kokemuksilla ja positiivisilla tunteilla.” Aikamatka radikaaliin Garage-konseptiin 1950-luvulle, mutta muokattuna tähän päivään, suunniteltiin tuottamaan elämysgurujen Pine&Gilmore:n esittämää 4 E:tä, educational, entertainment, esthetic ja escapist. Konsepti kohdistettiin suoraan mainittuja elämyksiä hakevalle ja arjen rutiineita pakenevalle Arja Arjenpiristykselle. Lisäarvoa tuotettiin ottamalla mukaan Arjalle ja Frans Foodielle sopiva monipuolinen ruoan rooli ja Arjan ja Olli Olohuoneettoman sosiaalisuuden tarve. Brändiohjeistusta (luonnos Kellerin CBBE-pyramidin mukaan tässä linkissä) noudattamalla Garage-konseptiin saadaan kaikilla aisteilla pohjanmaalaista - ja amerikkalaista - asennetta heijastava ”Suuremmin, Paremmin, Hauskemmin” –linja.

Serendipity – finding something good without looking for it”. Sattuma oli johdattanut toimeksiantajamme jo aiemmin löytämään myynnissä olevan keltaisen koulubussin, samanlaisen, jonka Marina tuunasi 50-luvun konseptiimme. Sattumalta musiikkivideon tarina alkaa autotallista ja siksi tarina sopi uudelleen sanoitettuna vertauskuvaksi Wasalandian rakentamisesta Garageksi. Pääset kokemaan Tainan esittelemää ja sanoittamaa Grease lightning musiikkivideota tästä. Hyvin harkittu Suvin valmistama kiitosta saanut kartta alkaen parkkipaikan Drive in –elokuvista löytyy toimeksiannon mukaisine markkinakatuineen tästä linkistä. Garage-konseptin äiti ja konseptissa esiteltyjen kuvien monitaituri on Marina. Bussivideo tuotekategoria-kuvineen löytyy tästä.

Muut Finaalissa esitellyt konseptit osoittivat, että saman toimeksiannon mukaan voidaan päätyä täysin erilaisiin johtopäätöksiin. ”Höyry” ja ”Rauha” tarjosivat rentoutumisen elämyksiä ja jäivät ehkä sen takia konsepteina ja elämyksinä neutraalimmiksi kuin Garage. Muilta saadun palautteen mukaan Garagen elämysmatkan esittely asetti riman korkealle. Garagen ideoissa oli monia toteuttamiskelpoisia ajatuksia, joskin kritiikkiä löytyi. Konseptin kannattajia uskottiin löytyvän, mutta konseptin ajateltiin olevan liian ”kapea” yksinään. Tämä on ”mutu”, jota itsekin pohdimme, tuntuma on kuitenkin vailla tutkimustuloksia, joten väitetyt hypoteesit kannattaisi ennen päätöksiä tutkia. Olemassaolevia rakennuksia toki voisi hyödyntää korjausrakentamisen avulla, jolloin kartassa olevat kohteet voidaan piirtää nykyisten rakennusten mukaisesti kustannustehokkaasti. Garagen konseptiin sopivat yritykset saattaisivat olla kiinnostuneita myös investoimaan remonttiin itse, jolloin toimeksiantajan ei tarvitsisi hankkia rahoitusta niiden osalta.


Kaiken kaikkiaan upea kurssi ja toimeksianto! Kiitos kaikille elämysmatkasta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Punainen lanka: Garage-konseptin tarina

Viimeinen, tärkein esitys oli edessämme. Tarina konseptista. Miten löydetään se kuuluisa ”punainen lanka”, jolla laaja-alaisuuden ongelma ...